PSR de Pyreneeën stage run.
BIRGIT PSR2019Een zware maar mooie 7 daagse race. Een goed gemiddelde loper heeft een tijd nodig tussen de 50 en 60 uur. Het is deels een zeer technisch parcours, van ruim 240 km met 15000 hm. De cutoff tijden zijn vrij strak gepland dus goed kunnen klimmen is wel een must. De cutoff tijden waren ook in de voorbereiding ook onze grootste zorg.  Ook omdat de dagen veelal beginnen met een stevige klim.

Wat je grootste trainings voorbereiding is is “time on your feet” de belastbaarheid van je lijf trainen. En zeker een of meer 5 daagse training in de bergen (Alpen). Om het tussen je oren er ook klaar voor te zijn.


Wat eet je al zo.

Veel vooral veel, het ontbijten en avond eten is top geregeld. Maar tijdens je race vooral suikers in vorm van gelletjes, repen en sportdrank.

Het dagelijkse menu:
Sis gelletjes, lucho delitos gelrepen, powerbar repen, peptiplus sportdrank en als herstelshake de deluxe powerbar. Plus wat je nog aan cola, brood, fruit, snoepjes e.d. op de voedingsposten naar binnen werkt.  Eet en drink voldoende ook als je het niet weg kan krijgen.
Eet voor dat de volgende stijging begint. Train ook het eten van gels en repen tijdens inspanning.

Kleding.
Wat heb je zeker nodig voor iedere dag schone sokken en evt sport bh’s voor de dames. Dit zijn de dingen die niet zo goed drogen.  Zorg dat ultraproof kleding zoals UGlow hebt dat voorkomt schuurplekken en dat het snel droogt, dan kan je het namelijk savonds uitwassen en evt de volgende ochtend weer aan trekken.

Het was mooi weer dus iedere dag korte broek en T shirt als kon het in de ochtend best koud zijn dus gingen sleeves aan. Natuurlijk heb je een regen/windjas nodig voor op de hoge bergtoppen. Je schoenen zijn erg belangrijk genoeg profiel evt 2 paar zo dat je af kan wisselen.

Je racevest moet veel kunnen bergen 1,5 liter sportdrank, 1 of 2 softflasks, ehbo kit, warmtedeken, droog shirt, regenjas en broek, repen en gels.

Stokken
Stokken is een must om mee te klimmen als zijn er mensen bij die ze niet gebruikten. Maar ook bij hey afdalen of als je moe wordt is het een welkome stabilisatie. Train dus ook met stokken.

Wat neem je nog meer mee
blarenpleisters, sporttape, desinfectiemiddel, zonnebrand, zonnebril, ibuprofen en een pet tegen de zon.